Wały ziemne i bariery dźwiękochłonne o odpowiedniej wysokości są najważniejszymi i najskuteczniejszymi narzędziami kontroli hałasu. Ponieważ wały ziemne przy drogach (zazwyczaj ukształtowane w wyniku lokalnych uwarunkowań rzeźby terenu ) zajmują dużo miejsca, a niesprzyjających warunkach rzeźby terenu, ich koszt wykonania jest bardzo wysoki, w obszarach zabudowanych zazwyczaj preferuje się bariery dźwiękochłonne w postaci ekranów akustycznych.
Ponieważ przestrzeń między budynkami a drogami staje się coraz mniejsza, bariery akustyczne muszą być atrakcyjne pod względem wyglądu, jednocześnie spełniając funkcję.
Ekrany MAXITO z wypełnieniami przezroczystymi
Przezroczyste sekcje w barierach dźwiękochłonnych pomagają unikać męczącego kierowców efektu tunelu, prezentując krajobraz wokół drogi, bez efektu rzucania cienia na nawierzchnię drogi lub sąsiednie nieruchomości. Bariery dźwiękochłonne wykonane z wypełnieniami przezroczystymi łączą funkcjonalność i atrakcyjność z ochroną przeciwhałasową dla mieszkańców. Jednocześnie unikają efektu odcięcia i zamknięcia krajobrazu, co jest cenne zarówno dla użytkowników dróg jak i mieszkańców miejscowości czy osiedli, na terenie których jest umiejscowiony szlak komunikacyjny z ekranem.
Przy instalacji barier dźwiękochłonnych na obiektach inżynierskich typu mosty czy wiadukty, pojawiają się kolejne wymagania dodatkowe, które ekran musi wypełnić w związku ze szczególną lokalizacją. Niezwykle istotne jest, aby wypełnienie ekranu jak i cała jego budowa zapewniły bezpieczeństwo użytkowników w przypadku uszkodzenia ekranu podczas zdarzeń komunikacyjnych, kiedy może dość do zniszczenia ekranu na skutek uderzenia. W takim przypadku, materiały użyte do jego wykonania nie mogą stworzyć niebezpieczeństwa polegającego na upadku elementów zniszczonego ekranu. Innymi słowy mówiąc: części zniszczonego ekranu nie mogą upaść w dół na innych użytkowników.
Ponadto, ważne jest, aby wypełnienie jak i konstrukcja ekranu wykazywały odporność na wibracje od ruchu, jakie często mają miejsce na obiektach inżynierskich. Oczywiście na moście czy wiadukcie nie dysponujemy dużą ilością miejsca, stąd ekran musi wykorzystać ograniczoną ilość dostępnej przestrzeni przy zachowaniu wszystkich swoich pożądanych cech. Należy też wspomnieć o tym, że istotne może się okazać zredukowanie obciążeń, jakie stale obciążają konstrukcję inżynierską, a więc ciężar ekranu wypełnionego np. tworzywem typu poliwęglan lity i waży ½ ciężaru szkła może być preferowanym rozwiązaniem z uwagi właśnie na redukcję łącznych obciążeń.
Ekrany MAXITO z wypełnieniami z paneli aluminiowych
Ekrany akustyczne z wypełnieniami z paneli aluminiowych to jedna z najpopularniejszych form barier dźwiękochłonnych. Znajdują zastosowanie w różnych miejscach, takich jak drogi, lotniska, linie kolejowe czy hale przemysłowe, gdzie nie ma konieczności używania przezroczystych ekranów akustycznych. Istotne jest, że panele te nie tylko posiadają właściwości odbijania dźwięku, ale także zdolność do jego absorpcji (panele jedno- lub obustronnie pochłaniające).
Ten rodzaj ekranu różni się od przejrzystego nie tylko wizualnie, ale również pod względem skuteczności w redukcji niepożądanych dźwięków. Ekrany z wypełnieniem z panelu aluminiowego są zazwyczaj bardziej efektywne w tłumieniu hałasu o niskich i średnich częstotliwościach, podczas gdy te z wypełnieniem przejrzystym lepiej radzą sobie z hałasem o wysokich częstotliwościach.
Ekrany pełne z paneli aluminiowych posiadają odrębną budowę. Składają się z blachy aluminiowej, która, w zależności od założonych właściwości ekranu, jest perforowana (w przypadku ekranów absorpcyjnych) lub pełna – nieperforowana (w przypadku ekranów odbijających hałas). Wypełnienie panelu aluminiowego to warstwa twardej wełny skalnej o wysokiej gęstości, pełniąca funkcję absorpcji dźwięku. Panele aluminiowe mogą być malowane na dowolny kolor z palety RAL i dodatkowo zabezpieczone przed dewastacją za pomocą powłoki antygraffiti.
Warstwa zabezpieczająca uniemożliwia trwałe zespolenie farby z powierzchnią panelu. Niechciane napisy lub malunki można łatwo usunąć za pomocą przetarcia szmatką, a w przypadku bardziej odpornych graffiti, można zastosować odpowiedni preparat, który pomoże w usunięciu niechcianej warstwy farby, pozostawiając oryginalną powłokę.
Ekrany MAXITO przeciwolśnieniowe
Kolejnym rodzajem ekranów, jakie w swojej ofercie posiada firma MAXITO, są ekrany przeciwolśnieniowe, które stanowią dość specyficzny rodzaj ekranów w związku z tym, że ich celem jest utworzenie fizycznej bariery, która chroni zwierzęta przed wpływem ruchu drogowego. W związku z tym, że widoczność dla zwierząt jest ograniczona, ryzyko kolizji pomiędzy zwierzętami a pojazdami jest znacznie ograniczone.
Zazwyczaj tego typu ekrany wykonywane są z drewna w postaci desek, które są elementami poziomymi ekranu tworzącymi tarczę. Deski są ze sobą połączone na zasadzie pióro-wpust. Elementami wsporczymi są kantówki drewniane.
Ekrany przeciwolśnieniowe można również wykonać z zastosowaniem alternatywnego wypełnienia, którym są deski kompozytowe. Ten materiał wykazuje inne właściwości niż standardowe drewno, przewyższając je w kilku przypadkach, zwłaszcza jeśli chodzi o kwestię konserwacji, której nie trzeba robić w przypadku płyt kompozytowych.